Ledelse for en inkluderende skole av Anne Berit Emstad, Bård Knutsen
Produktbeskrivelse
Boken 'Ledelse for en inkluderende skole' er en grundig utforskning av hvordan skoler kan tilrettelegge for elever med stort læringspotensial. Forfatterne, Bård Knutsen og Anne Berit Emstad, presenterer et solid forskningsbasert kunnskapsgrunnlag som tar sikte på å sikre at alle elever, uavhengig av deres læringsforutsetninger, inkluderes i skolens fellesskap. Med et fokus på ledelsesperspektivet, gir de innsikt i hvordan skoleledere kan fremme en kollektiv læringskultur der læring for alle står i sentrum. Boken understreker viktigheten av at både skoleledere og lærere innehar den nødvendige handlingskompetansen til å identifisere elevers behov og tilpasse undervisningen deretter. Mot slutten av verket introduseres inkluderingsmodellen, et verktøy både forskere, skoleeiere og ansattsskoler kan bruke for å vurdere om skolens tilnærming effektivt inkluderer alle elever, eller om det er behov for endringer. Bård Knutsen bringer med seg erfaring som førsteamanuensis ved NTNU og bakgrunn som rektor, mens Anne Berit Emstad, professor i skoleledelse, tilbyr sin omfattende forskning innen lederutvikling og skolekultur. Sammen med bidrag fra erfarne kolleger, gir de en verdifull ressurs for de som ønsker å forbedre inkluderingen i skolen.