Boken "Ledelse i fremtidens skole" er en grundig utforskning av helseledelse i utdanningssektoren i det 21. århundre. Gjennom en samhandlingsorientert tilnærming, understreker den hvordan effektiv skoleledelse innebærer samarbeid ikke bare mellom ledere, men også mellom ledere og lærere. Det presenteres forskning som viser at denne samhandlingen endrer fordelingen av ansvarsområder, organisasjonsstrukturer og kommunikasjonsformer i skolen. I lys av Geert Hofstedes teorier om maktdistanse, vektlegges en kultur preget av lav maktdistanse og verdien av respekt, tillit og anerkjennelse. Den andre utgaven av boken har blitt oppdatert med både nye og reviderte kapitler som særlig fokuserer på hvordan skoleledere kan lede kollektive prosesser, utvikling og endringsarbeid, samt utviklingen av egen lederrolle. Forfatterteamet, ledet av redaktørene Marit Aas og Jan Merok Paulsen, har samlet en rekke eksperter i feltet som deler sine perspektiver og erfaringer, og tilfører dybde og variasjon til bokens innhold.