Boken "Ledelse i klasserommet: undervisningskvalitet fra teori til praksis" utforsker lærerens rolle i klasserommet og den dynamiske interaksjonen mellom lærere og elever. I den første delen av boken blir det satt søkelys på hvordan samspillet mellom lærer og elev på forskjellige måter kan fremme elevenes motivasjon samt deres sosiale og faglige utvikling. Den andre delen tar for seg hvordan skolen som en helhet kan bidra til å støtte lærernes arbeid i utviklingen av en god klasseromspraksis. Boka presenterer dermed ny innsikt om ledelse i klasserommet, klasseromsinteraksjoner, og undervisningskvalitet, med en tydelig fokus på hvordan organisatorisk støtte kan legge til rette for effektiv ledelse i klasserommene. Forfatterne trekker på teori og forskning, med særlig vekt på den nyeste faglige utviklingen fra forskningsprosjektet Classroom Interaction for Enhanced Student Learning (CIESL), som fokuserer på undervisningskvalitet, klasseromsinteraksjoner og profesjonell utvikling. Deres funn kombineres med tidligere forskning, noe som danner et solid grunnlag for en grundig drøfting av temaene som behandles.