I boken "Ledelse som setter spor" utforsker Michael Fullan hvordan ledere kan være katalysatorer for dype og varige endringer innen sine organisasjoner. Fullan tar for seg hvordan man kan bygge en skolekultur der elevene opprettholder sitt engasjement og sin lidenskap for læring, til beste for seg selv og samfunnet. Forfatteren stiller de viktige spørsmålene som ledere bør reflektere over, og gir konkrete råd om hvordan man kan takle de utfordringene som måtte oppstå. Boken er delt opp i seks spenningsfelt som ledere må navigere gjennom. Det første omhandler kombinasjonen av moralske imperativer og oppløftende lederskap. Det andre utforsker balansen mellom innhold og prosess, mens det tredje belyser nødvendigheten av å balansere egen læring med det å lede andre. I det fjerde spenningsfeltet oppfordres leserne til å se elever som aktive endringsagenter, fremfor passive mottakere av kunnskap. Det femte feltet tar for seg spenningen mellom å gi og å motta støtte i prosessen. Denne boken er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å styrke sin lederskapspraksis og skape en positiv innvirkning i utdanningssamfunnet.