Boken "Lederskjønn i barnehagen" av Wenche Aasen utforsker begrepet lederskjønn og hvordan pedagogiske ledere kan anvende faglig skjønn i sitt arbeid for å veilede personalet i pedagogiske praksiser. I en tid hvor kvalitet i barnehagearbeidet vurderes mer enn noen gang, er det avgjørende å forstå hvordan lederskjønn kan bidra til kompetanseutvikling og kvalitetssikring i arbeidet med barna. Forfatteren belyser viktigheten av at ikke bare lederen, men hele personalet, uavhengig av deres faglige bakgrunn, anvender skjønn i sitt daglige arbeid. Med en solid teoretisk innføring i skjønnsbegrepet, knytter Aasen lederskjønn til utviklingen av personalets handlingskompetanser, hvilket er essensielt for å skape en lærende barnehage. Boken gir også praktiske eksempler på hvordan en pedagogisk leder kan opptre som en tydelig rollemodell, og hvordan dette kan påvirke kvaliteten på den pedagogiske praksisen. Gjennom en kombinasjon av andres virksomhet og forfatterens egne forskningsresultater på området, er denne boken et viktig verktøy for både barnehagelærerstudenter og pedagogiske ledere som ønsker å styrke sin forståelse av ledelse i barnehagen. Wenche Aasen, førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen på Vestlandet, presenterer en innsiktsfull og relevant tilnærming til temaet, og bygger videre på sin tidligere utgivelse, "Teamledelse i barnehagen".