Forståelsen av besøksopplevelsen i museer gir essensielle innsikter i hvordan disse institusjonene kan påvirke folks liv. Besøket er påvirket av personlige drivkrefter, gruppeidentitet, beslutningstaking, meningsskaping, hukommelse og fritidspreferanser, og strekker seg langt utover murene til museet, både i tid og rom. Med utgangspunkt i sin omfattende karriere innen studier av museumsgjester, har den anerkjente forskeren John Falk som mål å utvikle en prediktiv modell for besøksopplevelsen. Denne modellen kan hjelpe museumspersonell med å imøtekomme besøkendes behov på en bedre måte. Falk identifiserer fem hovedtyper av besøkende som oppsøker museer, og definerer deretter de interne prosessene som motiverer dem til å komme tilbake igjen og igjen. Gjennom en dypere forståelse av hvordan museene former og reflekterer personlig og gruppeidentitet, viser Falk ikke bare hvordan museene kan øke besøkstall og inntekter, men også hvordan de kan bli mer meningsfylte for sine besøkende.