Boken "Reculturing Museums" av Doris B. Ash tar et enhetlig sosiokulturelt teoretisk perspektiv for å analysere de mange konfliktene museene møter i det 21. århundre. Ash omfavner konfliktene og stiller spørsmålene: Hva kan praktikere og forskere gjøre for å skape den forandringen de ønsker å se, når gamle systemer fortsatt står fast? Gjennom en sosiokulturell, kulturhistorisk, og aktivitetsteoretisk tilnærming, analyserer hun historisk forankrede konflikter som plager museene. Hver kapittel er strukturert rundt en sentral motsigelse, inkludert finansiering ('Hvem vil betale for museene?'), demografiske endringer ('Hvem vil besøke museene?'), narrativenes roller ('Hvem sin historie er det?'), eierskap til gjenstander ('Hvem eier artefakten?'), samt læring og undervisning ('Hva er læring, og hvordan kan vi undervise likt?'). Ashs tilnærming til reculturing fremmer sosial rettferdighet og likhet, og fokuserer på å skape endring innad i museene, såkalt 'inreach', før de ser utover museets vegger, kjent som 'outreach'. Boken utfordrer eksisterende normer og er sensitiv overfor kompleksiteten i museenes rolle i samfunnet.