I denne banebrytende analysen utforsker Lucy O'Sullivan hvordan Diego Rivera (1886-1957) og Juan Rulfo (1917-1986), to av de mest fremtredende skikkelsene i Mexicos kulturelle historie, anvender kroppslige bilder i sitt kunstneriske uttrykk. Til tross for at de arbeider i forskjellige medier, har deres verk sjelden vært gjenstand for direkte sammenligning. Ved å lese deres kunstneriske produksjoner side om side, avdekkes en felles bekymring for kroppen som en kritisk politisk symbolverdi. O'Sullivan viser hvordan nasjon og revolusjon i stor grad ble konseptualisert, formulert og debattert på kroppslige vilkår i tiårene etter den mexicanske revolusjonen (1910-1917). Ved å trekke på et variert multimedia-arkiv som inkluderer både kjente og tidligere oversette essays, murmalerier, illustrasjoner, fotografier, filmer og litterære tekster, gir hun en grundig analyse av hvordan Rivera og Rulfo visualiserer kroppslighet, og hun sporer dype skift i estetiske og intellektuelle tolkninger av post-revolusjonær nasjonal identitet – fra euforien på 1920-tallet til en senere fase preget av intellektuell kritikk.