Lek og læring i et nevroperspektiv av Per Brodal, Charlotte Lunde
Produktbeskrivelse
I boken "Lek og læring i et nevroperspektiv" fremhever forfatterne at lek i tidlig barnealder er essensiell for optimal læring og utvikling. Lek har vist seg å være den foretrukne læringsmetoden for små barn, og er derfor et sentralt tema gjennom hele verket. Forfatterne dykker ned i hjernens anatomi og funksjon, og knytter disse aspektene til lekens avgjørende rolle i utviklingen av hjernen. Videre analyserer de forhold i både skolens og samfunnets strukturer som kan begrense barns lærelyst og øke stressnivåer og mistrivsel, fenomener som har blitt dokumentert i løpet av de siste tiårene. Det rettes spesielt oppmerksomhet mot hvordan barns muligheter for lek har blitt betydelig innskrenket, blant annet som følge av seksårsreformen, endringer i barnehagesystemet, og skolens fokus på mer voksenstyrte aktiviteter. Boken adresserer også den økende bruken av antidepressiva, sovemidler og ADHD-medikamenter, som står som varselsignaler på den økende mistrivselen blant barn og unge. I det avsluttende kapitlet diskuterer forfatterne hvordan psykiske helseutfordringer kan oppstå dersom barn opplever en overveldende følelse av ytre kontroll, hjelpeløshet, og manglende mestring.