"Lekeplassens pedagogikk" av Benny Schytte utforsker betydningen av barns utelek og hvordan pedagogiske aktiviteter utendørs kan utvikles for å forbedre lekeplasser. Boken tar sikte på å styrke lekeplassens pedagogiske kvaliteter med fokus på barns egen lek og personalets viktige rolle og funksjon, samtidig som det legges stor vekt på å skape bærekraftige leke- og læringsmiljøer. I løpet av bokens forløp presenterer forfatteren en rekke undersøkelser og pedagogiske utviklingsprosjekter som både argumenterer for og beskriver hvordan lekeplassen kan være en arena som fremmer og styrker barns lek, utvikling og læring. Det fremheves også hvordan essensielle begreper som nærvær, anerkjennelse, inkludering, gylne øyeblikk, bærekraft i barnehøyde og barns rett til kratt kan implementeres i våre lekeplasser. Boken er rikt illustrert med inspirerende og beskrivende bilder som forsterker innholdet og gir leseren visuelle referanser til de konseptene og idéene som blir presentert.