Hvordan oppleves lekser av lærere, elever og foreldre? Er lekser en foreldet praksis, eller har de fortsatt en viktig rolle i elevenes læring? Mange lærere benytter seg av lekseser, men det finnes også skoler og lærere som mener at lekser ikke nødvendigvis er til elevenes fordel. Hvem gagner leksene mest: lærerne som har begrenset tid til å gå gjennom fagstoffet i timen, elevene som trenger praksis, eller foreldrene som ønsker innsikt i sine barns skolearbeid? Det er slående hvor få svar det finnes på spørsmål om leksenes hensikt og verdi, til tross for hvor utbredt de er. Sissel Østrem, som ble fascinert av temaet etter sin pensjonering da hun ble bestemor til barn i skolepliktig alder, har reflektert over lekser i sin karriere som lærer og lærerutdanner. Hun og hennes kolleger var aldri særlig opptatt av spørsmålet om hvorfor skoler gir lekser; det var rett og slett en etablert rutine. Nå har Sissel dykket dypt ned i temaet og avdekket både fordeler og ulemper ved leksenes rolle i utdanningen.