Boken 'Lesedidaktikk' tar for seg den mellommestiske viktigheten av systematisk leseopplæring, selv etter at den første lesekoden er knekket. Den tilbyr lærere essensielle verktøy for å styrke elevenes lesekompetanse. Med en grundig gjennomgang av teorier og begreper relatert til lesing, gir boka konkrete og praktiske råd for hvordan læreren kan arbeide målrettet for å fremme elevenes leseferdigheter. Videre inneholder den anbefalinger for vurdering av lesing, inkludert både kontinuerlig vurdering av elever på tvers av fag og ulike typer leseprøver. Den nyeste, 4. utgaven, er oppdatert med den nyeste forskningen, blant annet på digital lesing, og tar hensyn til mål for lesing slik de er formulert i læreplanen LK20. Tidligere utgaver har blitt rost i anerkjente tidsskrifter. Per Jakob Skaanes fra 'Bedre Skole' bemerket at boka er både solid teoretisk og praktisk anvendelig, noe som gjør den til en inspirerende og nyttig håndbok for lærere. Hallvard Kjelen i 'Norsklæreren' fremhever også boka som essensiell for lærere som ønsker å lære mer om lesestrategier og forbedre egen praksis.