Boken 'Like muligheter i lek?' av Berit Zachrisen tar for seg viktigheten av å skape en pedagogisk praksis i barnehager der barn lærer å respektere hverandre, samt samarbeide på tvers av ulike etniske bakgrunner. Forfatteren reflekterer over hvordan voksne kan arbeide systematisk med lek i barnehagen, med fokus på sosialt rettferdige pedagogiske metoder. Med et flerkulturelt perspektiv belyser boken hvordan samspillet i barnegrupper kan forstås, særlig med tanke på forskjeller i koder og rolletaking under lek. Zachrisen baserer sin analyse på barnehager plassert i områder der barn med etnisk minoritetsbakgrunn er i klart mindretall. Hun trekker inn samfunnsmessige perspektiver knyttet til Norges flerkulturelle samfunn og diskuterer hva det vil si å vokse opp med etnisk minoritetsbakgrunn i dagens barnehage. Denne praksisnære fagboken er spesielt nyttig for barnehagelærerstudenter og andre fagfolk innen barnehagesektoren, og setter søkelys på viktige spørsmål om inkludering og lek.