I løpet av de siste 50 årene har forskning avdekket hva som er nødvendig for at mennesker skal trives og utvikle seg på en positiv måte. Uansett kjønn, alder eller etnisk bakgrunn er det tre grunnleggende behov som må oppfylles for å oppleve autonomi, kompetanse og samhørighet. Kunnskap om disse psykologiske behovene er essensiell for pedagogisk personale i barnehager, skoler og videregående skoler, samt for ledere i utdanningssektoren. Denne boken gir deg: - En dypere forståelse av de underliggende årsakene til barn og unges atferd, noe som vil styrke muligheten for å skape positive relasjoner. - Praktiske og lettfattelige ideer til hvordan du pedagogisk og didaktisk kan gi et positivt bidrag til livene til barn og unge. - Et fagspråk som dekker mange av de behovsstøttende handlingene som du og dine kolleger allerede utfører hver eneste dag. Boken er skrevet av både forskere og praktikere, og er redigert av Louise Klinge. De psykologiske behovene har vært en integrert del av Louises arbeid med skoleutvikling de siste ti årene, både på nivået for praktikere, ledere og i politiske sammenhenger.