I arbeidet med pedagogisk faglighet er det viktig å understreke at man aldri står alene. Som pedagog er man en del av en tradisjon og en faglig praksis, og det er en grunnleggende avhengighet til å være en del av et faglig fellesskap. Dette fellesskapet, preget av uenighet, gir rom for utvikling og utveksling av ulike perspektiver på den praksisen man utfører, noe som er essensielt for å ta ansvar for sitt arbeid. "Det pædagogfaglige miljø" gir en grundig introduksjon til pedagogikk som fagområde og praksis, samt hvordan et pedagogisk miljø skapes og utvikles over tid. Boken tilbyr faglige innsikter som blir ytterligere belyst gjennom ni bidrag fra forskjellige forfattere, som hver gir konkret inspirasjon til hvordan faglige miljøer kan utformes og fungere i praksis. Innholdet er delt inn i tre hoveddeler: DEL I - Pædagogikkens landskap, DEL II - Faglige miljøer i aktion, og DEL III - Aspekter av det faglige miljø. Boken er tilrettelagt for studenter, også under praksis, samt for pedagoger og ledere som ønsker å utvikle eller forbedre pedagogiske miljøer.