Boken "Didaktisk design - digitale læreprocesser" utforsker en didaktisk tilnærming som er skreddersydd for å styrke differensiert undervisning og elevers evne til å produsere digitalt innhold. Forfatterne presenterer tre forskjellige didaktiske rammer som har ulike styrker avhengig av undervisningskonteksten: A. Fagfaglige undervisningsforløp, B. Tværfaglige prosjekter, C. Individuelle fordypningsprosjekter. I boken introduseres begrepet 'elever som didaktiske designere', hvor forfatterne deler konkrete eksempler fra fag som dansk, matematikk og tverrfaglige forløp. Disse eksemplene demonstrerer hvordan lærere med et overordnet rammedesign kan bidra til at elevene skaper sine egne læreprosesser. Dette fokuset fremmer ikke bare kreativitet, men også innovative kompetanser og digital dannelse. I en tid preget av trådløse teknologier, mobile enheter og web 2.0, omdefineres forholdet mellom elever og lærere. Elevene, som allerede besitter digitale ferdigheter, knytter intuitivt sammen læringsmetoder fra klasserommet med de de kjenner fra den digitale verden. De tilnærmer seg fagligt nysgjerrig, samarbeider aktivt og forhandler om innholdet i læringsprosessen.