Grammatikundervisning handler ikke bare om å øve på korrekt stavemåte og tegnsetting, ordklasser og setningsstrukturer gjennom individuelle oppgaver. I "Grammatikdidaktik" presenteres en tilnærming der grammatikken settes inn i en meningsfull kontekst. Denne metoden viser hvordan undervisningen kan bidra til å utvikle elevenes kommunikative ferdigheter på en bredere måte. Gjennom dialog og refleksjon over de grammatiske valg elevene møter og gjør i både muntlige og skriftlige tekster, blir grammatikkstudiet mer levende og relevant. Boken gir lærere innovative didaktiske forslag til hvordan man kan utforske ulike grammatiske muligheter i undervisningen. Videre fremhever den viktigheten av å forstå grammatikken som en integrert del av et bredere språkbegrep. Med et fundament i både elevenes og lærernes erfaringer fra praksis samt aktuell forskning, retter boken seg mot dansk- og fremmedspråkene i lærerutdanningen og på universiteter. Noen av de sentrale temaene som behandles inkluderer elevperspektiver og hvordan man kan gjøre grammatikk til et aktivt emne i klasserommet.