Børneperspektivet er en sentral del av den styrkede pedagogiske læreplan og må integreres i alle aspekter av det pedagogiske arbeidet. Men hvordan kan det pedagogiske personalet virkelig fange og innlemme barnas perspektiv i sin praksis? I denne boken tar forfatterne på seg "børnebrillerne" for å reflektere over hvordan barn opplever de pedagogiske intensjonene og tiltakene. Hvert kapittel er bygget på barnets perspektiv og setter fokus på hvordan barna ser på de voksne. Antologien skiller seg fra andre fagbøker ved å være basert på kunnskap utviklet i en samhandling mellom forskning og pedagogisk praksis. Målet er å inspirere pedagogisk personale til å reflektere over, utvikle og forbedre sin barnesensitive praksis, ved å bygge videre på det de allerede gjør og inkludere innspill fra feltet. "Hvad synes børnene?" er delt inn i temaer som etikk, metode, overganger, evaluering og intensjoner – alle viktige dimensjoner i det pedagogiske arbeidet der det kan være utfordrende å få med barnas perspektiv.