Inklusion. Dilemmaer i organisation, profession og praksis
Produktbeskrivelse
Inkludering er en av de mest betydningsfulle og komplekse utfordringene i det danske skolesystemet. Denne boken utforsker hvordan ulike aspekter som kunnskap, politikk og pedagogikk påvirker inkludering i skolens hverdag. Skoleledere og lærere står overfor en rekke realistiske utfordringer; de må navigere nye forventninger til refleksjon og endring som ofte fører til elevkonflikter, profesjonell frustrasjon og ressurskrevende handlingsplaner. Gjennom aktørnetværksteori gir denne boken viktige perspektiver på hvordan organisasjon, profesjon og praksis interagerer i arbeidet med inkludering. Økt bevissthet om dilemmaer, utfordringer og muligheter knyttet til inkludering kan bistå praktikere i å jobbe strategisk og pedagogisk, uten å bli fanget i motsetninger mellom idealene og den faktiske virkeligheten. Boken er spesielt nyttig for skoleledere, lærere og skolekonsulenter som har ansvar for inkluderende praksiser, og den gir også verdifull innsikt for studenter i høyere utdanning som ønsker å forstå de mange fasettene av inkludering.