'Lektionsdesign – en håndbog i differentieret undervisning' er en uvurderlig ressurs for lærere som ønsker å utvikle effektive og inkluderende læringsopplegg. Boken gir konkrete strategier for hvordan man kan designe undervisning som gir rom for alle elever, uavhengig av deres forskjellige behov og forutsetninger. Den inndeles i syv definerte faser av undervisningen, hvor hver fase får sin egen oppmerksomhet. Leserne får verktøy til å starte timen på en engasjerende måte ved å bruke ritualer og rutiner, skape nysgjerrighet og motivasjon hos elevene, samt klargjøre forventninger. Boken går grundig gjennom hvordan lærere kan aktivere elevenes ferdigheter og gi dem mulighet til å øve, samt hvordan man kan veilede dem gjennom refleksjon og bearbeidelse av lærestoffet. Videre tilbys det metoder for å vurdere elevenes forståelse før man avslutter timen, med en tydelig oppsummering og forberedelse til neste møte. Dette verket er ikke bare nyttig for lærere i skolehverdagens praksis, men også en essensiell del av lærerutdanningen, særlig i forbindelse med praktiske erfaringer i feltet.