Boken "Meget mere mundtlighed" tilbyr lærere nyttige strategier for å fremme muntlighet i klasserommet. Den presenterer didaktiske tilnærminger som understøtter dialogbasert undervisning, inkludert presentasjoner, gruppedialoger og klassesamtaler. Med fokus på hvordan lærere og elever kan adoptere en undersøkende og reflekterende holdning til dialog, setter boken også søkelys på den ofte oversette ferdigheten lytning. Et sentralt element i boken er introduksjonen av "mundtlighedstrekanten", en praktisk modell for både analyse og produksjon av muntlige tekster. Denne modellen er også et nyttig verktøy for planlegging og evaluering av undervisning. De ulike kapitlene gir konkrete eksempler på hvordan fem aspekter av muntlighet kan praktiseres: lytning, fagspråklige fremlegg, kritisk-faglige gruppesamtaler, reflekterende klassesamtaler, og muligheten for faktisk deltakelse muntlig. Boken henvender seg spesielt til lærerstudenter, lærere og andre som underviser i grunnskolen.