Boken "Om dannelse i skole og læreruddannelse" utforsker essensen av dannelse i sammenheng med lærerutdanning og lærerrollen. Den tar for seg hvordan lærerstudenter aktivt må utvikle sin egen kunnskap, ferdigheter og dannelse gjennom hele studieforløpet. I utdanningen er det essensielt at studentene arbeider med sin egen profesjonelle identitet og personlige utvikling. Dannelse i denne konteksten dreier seg ikke bare om teoretisk kunnskap; det involverer også verdier og praktiske ferdigheter som er nødvendige i klasserommet. Boken presenterer en flerfold av perspektiver på dannelse som går på tvers av ulike fag og dimensjoner av lærerens rolle. Gjennom tolv kapitler får leseren innsikt fra forskjellige teoretiske rammer og sentrale tenkere innen dannelsesfeltet. Disse kapitlene gir en uvurderlig forståelse av hvordan lærere og skolesystemet kan fremme elevers dannelse i praksis. Samlet gir innholdet et tverrfaglig grunnlag for undervisning og læring i skolen og lærerutdanning i det 21. århundre. Boken er særlig relevant for lærerstudenter, lærere og skolepedagoger som ønsker påfyll i sin kompetanse og utvikling.