Boken 'Samarbejde om den inkluderende skole' tar et viktig skritt mot å reformere inklusjonsarbeidet i skolen. Den setter fokus på at alle elever, uansett bakgrunn eller forutsetninger, skal få muligheten til å delta aktivt i både sosiale og faglige fellesskap, og dermed oppfylle sin rett til deltakelse. I denne sammenhengen er det essensielt at elevene lærer å handle og forhandle i tråd med den skolepraksis de er en del av, samtidig som de tar hensyn til de ulike forutsetningene og egenskapene de representerer. For å oppnå dette må skolens praksis være fleksibel og i stand til å håndtere mangfoldighet. Lærere kan ikke løse denne oppgaven alene; det krever et tett samarbeid med andre fagpersoner ved skolen. Boken gir en dypere forståelse av hva samarbeid innebærer, hvor kommunikasjon, tillit og gode relasjoner er utgangspunktet. Imidlertid påpeker forfatterne at 'de gode relasjonene' ofte kan overskygge de forskjellene som er nødvendige for å berike samarbeidet. For at samarbeid skal være effektivt, er det avgjørende å integrere de ulike perspektivene på en konstruktiv måte. Gjennom anerkjennelse av forskjellene kan nye og innovative løsninger skapes.