Tillid i socialt og pædagogisk arbejde med børn og unge
Produktbeskrivelse
Tillid er en modig handling. Å vise tillit innebærer å ha tro på at andre vil bidra og ikke svikte den tilliten vi gir dem. Mange fagfolk opplever nettopp manglende tillit som en sentral utfordring i sitt relasjonsarbeid med barn og unge. Ofte blir denne relasjonen oppfattet som enveiskjørt, der det særlig er de unges tillit til de profesjonelle som står i fokus. Mangelen på tillit sees da lett på som et aspekt ved ungdommens personlighet. Denne boken tilfører et sociologisk perspektiv til det psykologiske synet på tillit, og fremhever den relasjonelle og gjensidige karakteren av tillit mellom profesjonelle og barn. Gjennom konkrete eksempler viser forfatterne hvordan tillit kan bygges opp og hvilket betydning den har for barn og unge. Boken retter seg spesielt mot fagfolk som arbeider med barn og unge i utsatte situasjoner, inkludert sosionomer, pedagoger, psykologer, lærere, helsesøstre, leger, psykiatere, sykepleiere og dommere.