«Undervisning i sprogfag» fungerer som en viktig ressurs for sproglærere, og gir en solid grunnleggende forståelse for planlegging og gjennomføring av undervisning. Boken belyser viktige aspekter ved språkundervisning, inkludert mål, innhold, metoder og organisering av elevers læringsprosesser. I de innledende kapitlene utforskes ulike fagdidaktiske perspektiver som er essensielle for effektiv språkopplæring. Temaer som språklæring og dannelse, motivasjon, elevautonomi og stilladsering, samt utviklingen av kommunikativ og interkulturell kompetanse blir grundig behandlet. Videre diskuteres både muntlig og skriftlig kommunikasjon, samt nødvendigheten av tverrfaglighet i språkundervisning. Boken presenterer også syv konkrete didaktiske design som har som mål å inspirere lærere til å skape reflektert og velbegrunnet undervisning med fokus på sentrale mål og aspekter i språkopplæringen. Temaene som blir utforsket inkluderer hvordan språk former holdninger, estetisk læring, muntlig fortelling, overgangen fra hverdagsspråk til fagspråk, autonomi og motivasjon, interkulturell læring, og peer-to-peer-motivasjon. Denne boken er en uvurderlig ressurs for lærerutdanningens språkfag samt for erfarne språklærere i grunnskolen og videregående utdanning. Forfatterne, med sin omfattende erfaring innen undervisning og forskning på sprogdidaktik, gir leserne innsikt i praktiske tilnærminger som kan bidra til å forbedre lærerens metodikk og elevens læringsprosess.