Vignetmetoden er en innovativ undersøgelsesmetode som gir dypere innsikt i holdninger som ellers kan være vanskelige å avdekke. Gjennom bruk av fiktive cases, kjent som vignetter, gjør man det mulig å bringe frem både holdninger og såkalt tavs viten. Metoden når sentrale temaer som holdninger i praksisnære kontekster, fordommer og normer, herunder normer knyttet til følelser. Den belyser også profesjonelles oppfatninger om hvordan de bør handle i spesifikke situasjoner, samt etiske spørsmål direkte relatert til praksis. Boken presenterer vignetmetoden som en sociologisk undersøkelsesmetode, og den demonstrerer hvordan metoden kan brukes til faglig utvikling i profesjonelle sammenhenger. Dette er den første danske innføringen i vignetmetoden, som gir en grundig beskrivelse av de viktigste hensynene man må ta i bruk av metoden i både kvalitative og kvantitative undersøkelser. Målgruppen for denne boken inkluderer studenter innen sosiale- og samfunnsvitenskapelige fag ved universiteter og profesjonshøyskoler, samt alle som arbeider med undersøkelser relatert til profesjonelt arbeid.