Som mange svarte barn som vokste opp uten variert representasjon, lærte Jordan Calhoun tidlig kunsten å tilordne rase til fiktive karakterer. Han kunne gjenkjenne svarte karakterer i popkulturen, fra Piccolo til Panthro, Demona og Ursula. Oppvokst i en helt svart by og i en helt svart skole, formet hans opplevelser hans forståelse av den svarte erfaringen i USA. I "Piccolo Is Black: A Memoir of Race, Religion, and Pop Culture" tar Calhoun oss med på sin reise fra barndommen i Detroit, Michigan, som en sjundedagsadventist til hans overgang til private, hovedsakelig hvite, dypt religiøse sjundedagsadventistskoler. Gjennom fortellingen belyser han hvordan popkulturen har vært en viktig del av å navigere mellom sine religiøse, ikke-religiøse og rasemessige identiteter. Calhoun minner oss om at underholdning har en betydningsfull rolle i dannelsen av våre identiteter, og at vi kan hente verdifulle innsikter ved å se tilbake på vår barndom og det som påvirket oss i løpet av den tiden.