I dagens utdannelsestenkning er literacy-begrepet av avgjørende betydning. Spørsmålet er hvordan vi kan fremme utviklingen av tekstkyndighet hos barn og unge, slik at de kan navigere i et stadig mer kompleks tekstlandskap. Boken 'Literacy i læringskontekster' samler en rekke artikler basert på ny nordisk morsmålsdidaktisk forskning, som tar for seg denne viktige problematikken. Utviklingen av tekstkyndighet er ikke bare en individuell utfordring, men også av stor sosial og samfunnsmessig betydning. Boken undersøker hvordan individets tilgang til verdifulle tekster og kommunikasjonsplattformer kan påvirke deres utvikling og evne til selvuttrykk. Artiklene gir en grundig belysning av tekstkyndighet fra både individuelle og samfunnsmessige perspektiver. Med sitt mangfoldige innhold gir 'Literacy i læringskontekster' en dypere forståelse av hva literacy kan innebære i ulike læringskontekster, enten det gjelder barn i barnehagen, elever på ulike skoletrinn, studenter eller lærere. Boken er derfor relevant for studenter i lærerutdanningene, aktive lærere, samt de som utdanner fremtidige lærere.