I denne andre utgaven av "Literature for the English classroom" samarbeider entusiastiske og erfarne forskere fra Norge og Storbritannia for å etablere en informativ og tilgjengelig bro mellom fremragende samtidslitteratur på engelsk og undervisning i engelsk som fremmedspråk (TEFL). Den oppdaterte utgaven inneholder nye perspektiver, med særlig vekt på kompetansemålene i LK20-læreplanen. Fire nyskrivende kapitler berører temaer som globale engelsker, mangfold, leseopplevelser for alle, og aktiv deltakelse i lyrikk. Boken møter grundig behovene til lærerutdanning og skoleverket, med fokus på litteratur for barn og unge, inkludert nye sjangre som grafiske romaner, digitale tekster og eksperimentelle bildebøker. Forslagene til tekster representerer et bredt spekter av engelskspråklige land og samfunn. Hver av de ti kapitlene kombinerer oppdatert teoretisk og anvendt forskningsbasert innsikt med praktiske og tilpasningsdyktige pedagogiske aktiviteter. Boken tilbyr en rekke alternativer og gjennomtenkt veiledning når det gjelder valg av passende og spennende materialer for klasseromsbruk. I hvert kapittel foreslås ulike tilnærminger, inkludert differensiering og nettoppgaver, for å møte de mange kravene lærere i engelskfaget står overfor. Kreative og aktive læringsmetoder omfatter eksempler på utendørs læringsaktiviteter, dramatiske prosjekter og tekstkreasjon. Multi-moderte tekster og ressurser er også inkludert. Boken balanserer presentasjonen av samtidslitterære sjangre og tilpasninger, inkludert film, med lyrikk, romaner og Shakespeare. Denne boken er et essensielt lesemateriale for lærerutdanningsstudenter i engelsk og TEFL-lærere på alle nivåer i skolesystemet.