Boken 'Litteratur- og kulturformidling' utforsker det sentrale begrepet aktiv formidling, som utgjør kjernen av bibliotekenes oppgaver. Den tar for seg hvordan forskere oppfordres til å øke sin formidling, og hvordan digitale anbefalingssystemer i dag leder oss til nye bøker og musikk. Litteraturhusene fremtrer som viktige formidlere av kunst og samfunnsrelevante temaer, og forskningen viser at psykologer anbefaler litteraturlesning for å forbedre livskvaliteten. Mediene åpner for stadig nye strategier innen formidling, et begrep som har blitt et honnørord i vår tid. Hva innebærer dette begrepet egentlig? Hvilke teorier og verdier ligger til grunn for formidlingen? Hvordan kan vi utvikle vår forståelse av litteratur- og kulturformidling for å bli mer effektive formidlere? Gjennom en grundig analyse av disse spørsmålene benytter boken perspektiver fra bibliotek- og informasjonsvitenskap, litteraturvitenskap, medievitenskap og pedagogikk. Den drøfter ulike formidlingsstrategier i sammenheng med temaer som barnelitteratur, litterære klassikere, lyrikk, film, kunst og historie, og gir leserne innsikt i hvordan man kan navigere i formidlingsfeltet.