Boken 'Litteraturhistoriske muligheter' tar for seg de nye kravene som læreplanen LK20 stiller til undervisningen i litteratur. Det finnes et presserende behov for å revurdere både litteraturen og den historiske konteksten rundt den, spesielt i lys av at universitetenes litteraturfag ikke har hatt en grundig diskusjon om denne essensielle disiplinen på over 40 år. I denne boka presenteres både teoretiske og praktiske tilnærminger til hvordan litteraturhistorien kan integreres i undervisningen, både i skolen og i akademisk forskning. Med bidrag fra eksperter innen både lærerutdanning og litteraturfag gir boken et omfattende perspektiv som bygger broer mellom forskjellige faglige retninger. Den dekker et bredt spektrum av litteraturhistoriske temaer, fra norske litteraturhistoriske myter til de utfordringer og muligheter som eksisterer i klasserommet. Boken utforsker også hvordan litteraturen fungerer som en historisk kilde, ser nærmere på jødiske motiver i norsk litteratur, og diskuterer representasjonen av forfattere og deres verk i lærebøker. I tillegg får den norrøne litteraturen en plass i diskusjonen om dens relevans i dagens og fremtidens litteraturundervisning, og boka oppfordrer til kritisk lesning av litterære tekster.