I Colson Whiteheads debutroman, 'The Intuitionist', utforskes vertikalitet både i arkitektur og samfunn. Handlingen utspiller seg i en upretensiøs storby der moderne ingeniørkunst fra det 21. århundre mikses med politiske spill fra det 19. århundre. Heiser fungerer som det teknologiske symbolet på dette vertikale idealet, og hovedkarakteren Lila Mae Watson, byens første svarte kvinnelige heisinspektør, representerer en uvurderlig mulighet for sosial mobilitet. Når heis nummer elleve i det nybygde Fanny Briggs Memorial Building faller fritt til jorden bare timer etter at Lila Mae har godkjent den, bruker hun den omstridte 'Intuitionist'-metoden for å vurdere heisens sikkerhet. Både intuitionister og empirister ser dette som et oppsett, men i en valgkamp kan man være villig til å la Lila Mae ta konsekvensene. I hennes jakt på å renvaske seg i en dramatisk historie fylt med regjeringens spioner, leiemordere og forførende dobbeltagenter, er det alltid Ideen som driver handlingen fremover. Lila Maes søken er mystisk knyttet til tapte skrifter av James Fulton, som er Intuitionismens far — en viktig figur innen vertikal tenkning. Hvis hun klarer å finne og avdekke hans plan for den perfekte neste-generasjons heisen, kan byen slik vi kjenner den, bli utdødd i en håndvending.