Boken "Le Fric" utforsker den fascinerende og ukjente historien om Tour de Frances skiftende forhold til penger og makt, samt den mystiske familien som står bak. Historien begynner med en kontanteroverføring fra en britisk spion i okkupert Paris i 1944. Pengene, som var reservert for motstandsgrupper under krigen, nådde Émilien Amaury, en reklamemann som fikk i oppdrag å bidra til Frankrikes gjenoppbygging av en fri presse etter frigjøringen. Uten å vite det, startet han en avisimperium som skulle komme til å eie rettighetene til det som skulle bli en av de største idrettsarrangementene i historien. Le Tour, som en gang var et kommersielt fenomen med lave tall, begynte å blomstre i popularitet i store deler av Vesteuropa i de dystre årene etter andre verdenskrig, og løftet humøret til de sultne og fortvilede franskmennene. Men med den økte interessen for arrangementet, stimulert av fremveksten av fjernsyn og internett, oppstod det flere kulturelle trusler mot nasjonens arv, og det var mange som prøvde å tilegne seg makt og fortjeneste fra den nyere generasjonen av arrangører.