I "Meatball Sundae" utforsker den legendariske forfatteren og forretningsidéreren Seth Godin hvordan man skal tilpasse markedsføringsstrategier til det enkelte produkt. Han påpeker at de nyeste markedsføringsmetodene ikke nødvendigvis er de rette for alle produkter. Godin bruker en interessant metafor der han sammenligner markedsføring med iskremer og tilbehør. Når man har en solid basis, som iskrem, kan man tilsette ulike smakfulle ingredienser som kirsebær og sjokolade for å skape noe fantastisk. Imidlertid, hvis man begynner med noe mindre appetittvekkende, som kjøttboller, vil resultatet sjeldent bli vellykket. Han illustrerer hvordan tradisjonell markedsføring mister sin effekt, mens nye verktøy virker fristende, men ofte ikke fungerer for mer kjedelige merkevarer, noe han refererer til som 'kjøttboller'. Selv om merker som Cheerios, Ford, Barbie og Budweiser kan være lønnsomme, klarer de sjeldent å engasjere publikum eller skape snakkiser. For eksempel, når Anheuser-Busch investerer 40 millioner dollar i nettverket BudTV, gir det ingen nye Bud-drikkere - bare en følelse av ubehag og feilrettede ressurser. "Meatball Sundae" er en uvurderlig guide til de fjorten trendene enhver markedsfører må ta hensyn til, og gir praktiske råd om hva man bør gjøre med disse trendene.