Spill har i løpet av de siste årene utviklet seg fra å være ansett som en enkel underholdning for barn og nerder, til å bli en uunnværlig del av hverdagen. Lærere har begynt å integrere spill i undervisningen for å gjøre læringsprosessen mer engasjerende, samtidig som moderne ledere i arbeidslivet følger etter med samme tilnærming. Dessuten benyttes spill av leger, forskere og entreprenører for å adressere noen av verdens mest presserende utfordringer. Adam Penenberg viser at det ikke er selve spillene som forbedrer livene våre, men den smarte spilldesignen og dens effekt på hjernen som gjør at vi kan fordype oss i oppgaver vi finner fornøyelige. De som har anvendt spill for å oppnå slike resultater, opplever ofte imponerende utfall. Eksempler på dette inkluderer: en programvareutvikler som omformet Microsofts tidkrevende prosess for kodeskanning til et morsomt, lagbasert spill, samt Google, som hadde frivillige til å indeksering av sitt enorme bildedatabase ved å gjøre prosessen til et spill.