I "The Dream Architects" tar Magnus Polfeldt, administrerende direktør ved Massive Entertainment, et Ubisoft-studi, oss med på en fascinerende reise gjennom sin unike karriere i en av de største og mest innflytelsesrike spillindustriene i verden. Polfeldt har vært en sentral skikkelse bak noen av de mest kjente videospillfranchisene, som Assassin's Creed, Far Cry og Tom Clancy's The Division, som ble lansert som en av de raskest selgende nykommerne i denne generasjonen og revitaliserte Clancy-merkevaren i spillverdenen. I boken deler han sin reise fra de tidlige dagene av Sony PlayStation og Microsoft Xbox, der han blant annet beskriver hvordan han overbeviste James Cameron om å lage et spill basert på Avatar, som digitalt vil gjenskape hele Pandora. Polfeldt forteller også om uforglemmelige opplevelser, som en uke i et overlevelsesleir i de skandinaviske skogene, for å forstå det post-apokalyptiske universet i The Division. Gjennom sitt engasjerende og reflekterende narrative undersøker han hvordan spillindustrien har utviklet seg, når spill begynte å bli ansett som kunst, og det voksende kunstneriske og fortellermessige potensiale som mediet besitter. Boken gir et unikt innblikk i ledelse av kreative prosjekter og den stadig skiftende landskapen i videospillverdenen.