Educating Librarians in the Contemporary University
Produktbeskrivelse
Bibliotekutdanning er i endring. I en tid der bibliotekarer i økende grad betraktes som en del av informasjonsindustrien, søker også bibliotek- og informasjonsvitenskap sin plass i et nytt og raskt utviklende universitetslandskap. Denne boken analyserer utviklingen av det moderne universitetet i lys av aktuelt kritisk samfunnsteori, med fokus på aspekter som akademisk akselerasjon, organisatorisk opphopning, og fremveksten av en 'entreprenøriell ånd', som alle har både epistemologiske og organisatoriske konsekvenser. Bibliotek- og informasjonsvitenskap har vist seg å være godt tilpasset disse endringene. Et sentralt bidrag til dette har vært den raske internasjonale veksten av iSchool-bevegelsen, som nå omfatter nært hundre medlemsinstitusjoner over hele verden. iSchool-er tilfredsstiller ikke bare kravene til moderne universitetsutvikling, men bidrar også til en re-konseptualisering av bibliotekarens rolle og bibliotekutdanningen. I tillegg knytter iSchool-bevegelsen seg til en forståelse av informasjon som en sentral ressurs i den moderne utdanningskonteksten.