If Then: How the Simulmatics Corporation Invented the Future
Produktbeskrivelse
Simulmatics Corporation, grunnlagt i 1959, var en banebrytende aktør innen datainnsamling som målrettet velgere, akselererte nyhetsformidling, manipulerte forbrukere, destabiliserte politikk og forstyrret kunnskap - mange tiår før selskaper som Facebook, Amazon og Cambridge Analytica. Selv om Silicon Valley gjerne ønsker å fremstille seg selv som en ny og innovativ verden uten forhistorie, argumenterer Jill Lepore, anerkjent historiker fra Harvard og medarbeider i New Yorker, for at vitenskapsfolkene fra Simulmatics nærmest utgjør de lenge glemte forfedrene til figurer som Mark Zuckerberg og Elon Musk. I denne 'hilariske, sårende og tankevekkende' (David Runciman) fremstillingen av opprinnelsen til prediktiv analyse og atferdsdatasystematikk, avdekkes de tidlige eksperimentene som har formet vår nåtid og påvirker hvordan vi opplever informasjon i dagens samfunn.