Denne boken samler tekster som omhandler utstillinger, festivaler, kollektive kunstprosjekter, grupper og foreninger dedikert til kvinnelige kunstnere, organisert i Europa i den lange 1970-tallet (1968–1984). Disse initiativene er nært knyttet til utviklingen av den politiske og politiserte kvinnebevegelsen både i Europa og Amerika. Boken belyser hvordan disse all-kvinnelige kunstprosjektene engasjerte seg med feminisme på forskjellige måter, samtidig som de skapte såkalte 'heterotopier' i forhold til spesifikke steder, politiske kontekster og samarbeidsbaserte kunstpraksiser. Den presenterer eksempler fra land som Italia, Spania, Storbritannia, Portugal, Østerrike, Polen, Danmark, Tyskland (øst og vest), Nederland, Frankrike og Sverige. Hvert kapittel er i stor grad viet til ett enkelt land, men forfatterne peker på hvordan den lokale og spesifikke politiske situasjonen der disse initiativene oppstod, er knyttet til globale tendenser og inter-europeiske utvekslinger. Hvert kapittel vurderer dermed innvirkningen av de reiserelaterte perspektivene på feminisme.