Boken "Generating Theatre Meaning" presenterer en teori og metodologi for analyse av teaterprestasjoner som et alternativ til tradisjonell stykkeanalyse. Hovedtemaet i verket er at teaterprestasjonen fungerer som en beskrivende tekst som genereres av teatermediet, og at prosessen med å skape mening skjer i det faktiske møtet mellom teaterforestillingen og tilskueren. Denne tilnærmingen fører til mange nye innsikter, inkludert hvordan teatermediet er ikonisk i en ny forstand, ved at det opererer med bilder av virkelige eller mentale modeller, og hvordan dette påvirker den verbale teksten og scenemetaforen. Boken utforsker også hvordan poetiske prinsipper strukturerer fiktive verdener og gir enhet og helhet til prestasjonstekstene. Videre undersøkes dialogen mellom den underforståtte regissøren og den underforståtte tilskueren som er innskrevet i prestasjonsteksten, samt hvordan den underforståtte tilskueren kjennetegnes av funksjoner som innramming, lesing, tolkning og opplevelse av prestasjonsteksten. Det konkluderes med at skuespillernes kropper på scenen oppfyller funksjoner av tekstlighet, metateater og personifisering.