Boken 'HIV/AIDS and the Stage' utforsker teaterets og performancekunstens uunngjengelige roller i HIV/AIDS-aktivisme og bevisstgjøring i den globale nord. Gjennom historien har scenen fungert som en viktig plattform for både politisk aktivisme og pedagogisk arbeid, fra de kreative og alternative uttrykkene på 1980-tallet og 1990-tallet til dagens opplysende forestillinger som utfordrer stigmaene knyttet til HIV. Denne utviklingen er imidlertid preget av en betydelig forandring i både naturen og formålet med HIV/AIDS-teateret de siste fire tiår. Etter at antiretrovirale terapier kom på markedet på 1990-tallet, ble pandemiens utvikling forandret, noe som forbedret livene til mange. Samtidig oppsto det nye utfordringer for teaterkunstnere, aktivister og forkjempere som søker å forbedre levekårene for personer med HIV, i en tid preget av en økende nevoliberal hegemoni. Gjennom en analyse basert på kulturell materialisme og vestlig marxisme, med særlig vekt på Gramscian politisk teori, gir 'HIV/AIDS and the Stage' et dyptgående innblikk i denne komplekse dynamikken.