Boken 'Human Zoos' tar for seg glemte symboler fra den koloniale epoken, som har vært en del av vår kollektive hukommelse, men som har blitt undertrykt. I disse 'anthropo-zoological' utstillingene ble 'eksotiske' individer stilt ut sammen med ville dyr og presentert bak gitter eller i innhegninger. Humanzoos spiller imidlertid en avgjørende rolle i den gradvise overgangen fra vitenskapelig til populær rasisme i Vesten. Med utgangspunkt i utstillingen av Hottentot Venus tidlig på 1800-tallet, fremhever dette grundig dokumenterte verket hvordan slike utstillinger påvirket livene til titalls millioner besøkende fra London til New York, fra Warszawa til Milano, og fra Moskva til Tokyo. Gjennom Barnums freakshow, Hagenbecks 'etniske show' (som turnerte i store europeiske byer fra sin tyske base), franske landsbyer med svarte, samt de store universelle og koloniale utstillingene, oppfant Vesten det 'ville', utstilte 'folkene i verden', samtidig som de i mange tilfeller forberedte seg på eller bidro til kolonisering av disse gruppene. Dette er en første masserefleksjon over en skammelig del av vår historie.