I Walked with a Zombie (1943) er Val Lewtons andre film for RKO Radio Pictures og har blitt beskrevet av kritikeren Robin Wood som 'kanskje den mest delikate poetiske fantasi i den amerikanske kino.' Filmen kom umiddelbart etter den banebrytende Cat People (1942) og introduserte en enda mer radikal fortellerstil, samtidig som den nådde samme kritiske og kommersielle suksess som sin foregjengere. Dette befestet både Lewtons og regissør Jacques Tourneurs rykte. Til tross for den sensasjonelle tittelen, som ble pålagt av studioet, er I Walked with a Zombie et subtilt og tvetydig visuelt dikt som fremmer en dristig kritikk av slaveri og kolonialisme, i en tid der slike temaer ofte ble undertrykt av myndighetene. Clive Dawson utforsker den komplekse utviklingen og produksjonen av prosjektet, noe som er avgjørende for å forstå filmskapernes bekymringer i konteksten av Hollywood under krigen. Han analyserer deretter filmen i detalj og refererer til et bredt spekter av akademiske studier av det audiovisuelle verket.