Når Stuart Gordons 'Re-Animator' ble sluppet på midten av 1980-tallet, markerte det en milepæl i den amerikanske skrekkfilmboomen. Filmen har siden den gang fått en lojal tilhengerskare og har blitt en av de mest kjære kultfilmene fra denne perioden. Den ble møtt med entusiastiske anmeldelser ved lansering, og har sikret seg en posisjon som en bemerkelsesverdig del av den klassiske skrekkfilmkanonen, selv om den ofte har blitt overskygget av flere mer kjente titler i språket av horror-studier. Eddie Falveys bok er den første omfattende studien av 'Re-Animator', og plasserer filmen som en av de mest betydningsfulle amerikanske skrekkfilmene fra sin tid. Falvey utforsker hvordan 'Re-Animator' ligger i skjæringspunktet av ulike utviklinger som fant sted innenfor rammen av 1980-tallets amerikanske skrekkproduksjon. Han benytter filmen til å undersøke opp- og nedturen til Charles Bands Empire Pictures, gjenoppblomstringen av mad science-sjanger, den økende populariteten til både gore-estetikk og horror-komedier, samt en ny appetitt for det makabre.