Er Michael Mann en auteur? Det er lite tvil om at Mann er en imponerende skikkelse innen film, men forholdet mellom dagens kjendiskultur blant regissører og den mer mystiske begrepet 'auteur' er problematisk og fortjener en grundig utforskning. Denne boken etterstreber å etterligne Manns egen metodikk ved å dekke både hans filmer, fra 1979's The Jericho Mile til 2015's Blackhat, samt de intellektuelle temaene som disse verkene eksemplifiserer. Gjennom Deryck Swans dyptgående undersøkelse av Manns filmografi og den personlige stilen som gjennomstrømmer den, tilbys leseren nye og tilgjengelige perspektiver på hans filmer. Boken inkluderer en rekke referanser, som til maleren Morris Louis, ørkenmodernisme, fengelskultur på Vestkysten, Chicago-borgermester Richard M. Daley, Strain Theory, journalisten Mike Royko og Chicagos Auditorium. Målet er å avdekke de felles trekkene og temaene som kan indikere tilstedeværelsen av en auteur, og åInvitation leserne til å tenke på Manns verk på en ny måte.