Boken "Toward a Theory of Cognitive Poetics" skiller seg ut med tre karakteristiske trekk. For det første gir den et bredt tverrfaglig perspektiv som kombinerer innsikter fra ulike felt. For det andre gir den en omfattende fremstilling av poesi, som organiseres i flere kapitler som dekker forskjellige lag innen poesiens struktur. Blant disse lagene finner vi: Lydbildet av poesi, som utforsker rim, meter, rytme, samt den musikalske og uttrykksfulle kvaliteten av tale; meningsenheter som omhandler semantisk representasjon og informasjonsbehandling, metaforer, sammenhengen mellom rim og betydning, samt litterær synestesi; og verden som en kontekst for poesien. Boken tar også for seg regulerende konsepter som sjanger, stilperiode og arketypiske mønstre. I tillegg undersøker den poesi relatert til orientering og desorientering, ved å skille mellom erfaringer i mystisk poesi og poesi som formidler følelsesmessig desorientering, inkludert grotesk poesi. Den dykker også inn i diktning som utforsker endrede bevissthetstilstander, som hypnotisk og ekstatisk poesi. Forlaget inkluderer kritikk og tar opp forholdet mellom kognitiv poesi og kognitiv lingvistikk. Til slutt går boken i detalj gjennom poetiske tekster for å forklare de subtile intuitivene hos leserne. Oppdateringene fra første utgave inkluderer eksempler fra forfatterens senere arbeider, noe som beriker leserens forståelse av utviklingen innen feltet.