Boken "Living Literacies" av Kate Pahl undersøker hvordan lese- og skriveferdigheter lever og erfarer i hverdagen. Ved å ta i bruk en 'living literacies'-tilnærming, utvides forståelsen av hva literacy faktisk innebærer, og inkluderer ikke bare offisielle, skolebaserte aktiviteter som lesing, skriving, tale og lytting, men også de mer hverdagslige handlingene som å bla gjennom Instagram, se nyhetsklipp og lytte til musikk. Boken utfordrer de tradisjonelle rammene for literacy, og viser den som en dynamisk og levende prosess, full av affektive intensiteter. En 'lived literacies'-tilnærming innebærer en vending mot aktivisme, håpefull praksis og kreativitet. Forfatteren utforsker literacy gjennom en rekke aktive verb - se, forstyrre, håpe, vite, skape og lage. Gjennom en rekke kasusstudier, fra utforskningen av fotografering som et middel for nye perspektiver til prosjekter der voksne lærer unge å fiske, demonstreres hvordan lived literacies utspiller seg både i teori og praksis. Med disse kapitlene posisjonerer forfatteren litterasi på en ny måte, noe som åpner for alternative synspunkter og forståelser av dette essensielle aspektet av menneskelig erfaring.