Livslang læring och livslang vejledning - en kompetencediskurs : dannelse og kompetence som sprog og policy i Norge, Sverige og Danmark
Produktbeskrivelse
I boken 'Livslang læring och livslang vejledning - en kompetencediskurs' undersøker Simon Schulin hvordan overordnede policy-dokumenter, fra organisasjoner som EU, OECD og UNESCO, håndteres og implementeres i Danmark, Sverige og Norge. Gjennom en grundig studie har han gjennomgått nærmere 20 000 dokumenter for å avdekke hvordan disse retningslinjene påvirker utdanningssystemene i de nordiske landene. Studien avslører interessante forskjeller, spesielt mellom Danmark og Sverige, der Danmark viser seg å være mer lydhør overfor autoritet og har i stor grad implementert de foreslåtte policyene. Schulin, som normalt arbeider ved University College Syd i Kolding, gir en dypere forståelse av hvordan livslang læring er knyttet til formell utdanning, samt hvilken betydning disse dokumentene har for de pedagogiske retningslinjene i Norden.