"Livsmestring i skolen" av Anne Sælebakke utforsker det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring fra et relasjonelt perspektiv, der fokus er på lærer-elev-relasjonen. Boken adresserer sentrale temaer innen livsmestring, inkludert evnen til å være i kontakt med seg selv og andre, utvikling av empati og samhørighet, samt ferdigheter i samarbeid og bidrag til fellesskapet. Gjennom trygge læringsmiljøer og oppmerksomt nærvær, ofte kalt mindfulness, får elevene mulighet til å utvikle sin livsmestringskompetanse i samspill med engasjerte lærere og andre fagpersoner. Denne praktisk orienterte boken tilbyr konkrete verktøy for både trening av relasjonskompetanse og integrering av livsmestring og helse i skolehverdagens ulike aspekter. Den er spesielt relevant for lærerstudenter, lærerutdannere og lærere, men også for spesialpedagoger, veiledere, skoleledere, helsesøstre og alle andre som jobber med barn og unge, eller som er opptatt av livsmestringstemaet.