Revolusjon begynner alltid et sted, og i musikkens verden av de transgressive tenåringene, enten det er på 1960-tallet eller i 2020-årene, representerer The Velvet Underground et tidlig utspring. De klarte å fange essensen av den bohemske, urbane, narcissistiske kunstskole-gruppen rundt et psykedelsk rockeband – en stilistisk idé som utviklet seg i det eksklusive miljøet til Andy Warhols Factory. The Velvet Underground var det første store amerikanske rockebandet med et blandet kjønnsmedlemskap; de smilte aldri på fotografier, brukte solbriller innendørs, og i prosessen oppfant de arketypen. De var avantgarde nihilister som skrev om stoffmisbruk, prostitusjon, paranoia og sado-masochistisk sex i en tid hvor resten av verden sang om fred og kjærlighet. Dylan Jones' definitive munn-til-munn-historie om The Velvet Underground trekker på bidrag fra gjenlevende medlemmer, samtidige musikere, kritikere, filmskapere og generasjonen av kunstnere som dukket opp i deres kjølvann, for å feire ikke bare deres innvirkning, men også deres varige arv.